5. 3. Relacje państwo-Kościół
1. Formy państwa wyznaniowego
a. państwo teokratyczne
– religia pełni funkcję nadrzędną wobec ustawodawstwa świeckiego – np. prawo szariatu w krajach muzułmańskich
– brak podziału instytucji na państwowe i religijne
– najwyższa władza jest sprawowana przez osoby duchowne
– przykładowe państwa teokratyczne:
Watykan
Iran pod rządami ajatollaha
b. współczesne państwa wyznaniowe
– ścisły związek państwa i Kościoła
– nadanie jednemu wyznaniu uprzywilejowanego statusu
możliwość finansowania jego potrzeb z budżetu państwa
powiązanie instytucji religijnych z państwowymi organami władzy
– przykłady państw wyznaniowych są – państwa muzułmańskie
– w Europie występuje wyznaniowość otwarta – przy zachowaniu priorytetu dla jednego wyznania, pozostałe posiadają swobodę wyznania i sumienia (np. Wielka Brytania, Grecja, Norwegia, Dania, Malta)
2. Rozdział Kościoła od państwa
a. we współczesnym świecie zachodzą szybkie procesy laicyzacyjne i sekularyzacyjne
b. modele państwa neutralnego światopoglądowo
– państwo radykalnie świeckie (laickie) – całkowita separacja władz państwowych i Kościoła
obywatele posiadają swobodę wyznaniowe, ale nie mogą uzewnętrzniać swoich przekonań w sferze publicznej
instytucje kościelne są pozbawione uprzywilejowanej pozycji
instytucje kościelne nie mają wpływu na sprawy państwowe
przykładem państwa radykalnie świeckiego jest Francja i Niderlandy
– państwo umiarkowanie świeckie
rozdział Kościoła od państwa
Kościoły mają swobodę działania
przekonania religijne mogą być uzewnętrzniane publicznie
do państw umiarkowanie laickich zaliczamy m.in. Polskę, krajach postkomunistycznych, Austrii, Hiszpanii i we Włoszech
relacje Kościoła katolickiego z państwami są często regulowane w formie tzw. konkordatów
3. Model państwa ateistycznego
a. występuje w państwach komunistycznych (np. )
b. instytucje państwowe zwalczają wszelkie formy praktyk religijnych
4. Sobór watykański II i reformy posoborowe
a. postępująca laicyzacja i coraz powszechniejszy indyferentyzm (brak zainteresowania, postawa zobojętnienia) zmusiły Kościół do podjęcia kroków zaradczych
b. Jan XXIII w 1962 r. ogłosił doktrynę aggiornamento (unowocześnienie, uwspółcześnienie)
c. z inicjatywy Jana XXIII w latach 1962-1965 obradował sobór watykański II (został zakończony za pontyfikatu Pawła VI)
d. kluczowe postanowienia soboru watykańskiego II
– działał w duchu ekumenizmu
– przeprowadził reformę liturgii
pozwolił na odprawianie mszy św. w językach narodowych
kapłan celebrujący mszę św. odtąd stał obrócony twarzą do wiernych
5. Kościół katolicki w PRL
a. Kościół w Polsce doświadczał największych prześladowań w okresie stalinowskim
b. od 1950 r. działalnością antykościelną kierował Urząd do Spraw Wyznań
c. w 1962 r. został wyodrębniony Departament IV Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, którego zadaniem była inwigilacja duchownych
d. w okresie obchodów millenijnych ujawniła się rywalizacja władz państwowych i Kościoła o wpływ na społeczeństwo
d. formy antykościelnych działań państwowych
– władze prowadziło wszechstronną inwigilację duchownych
– antykościelną działalność prowadziło Stowarzyszenie Ateistów i Wolnomyślicieli
– władze zamykały seminaria oraz kaplice przyszpitalne
– w 1959 r. studentów seminariów duchownych objęto obowiązkiem powszechnej służby wojskowej
– osoby jawnie praktykujące miały utrudniony dostęp do stanowisk kierowniczych
– ograniczono liczbę świąt kościelnych, które wcześniej były dniami wolnymi od pracy
e. Kościół na Ziemiach Zachodnich i Północnych
– prymas Hlond wyznaczył zasięg nowych jednostek administracyjnych polskiego Kościoła i powołał dla nich administratorów apostolskich
– specyfika sytuacji społecznej na tzw. ziemiach odzyskanych (migracje) wymagała wzmożonej aktywności Kościoła
– nowy podział administracyjny Kościoła katolickiego w Polsce na Ziemiach Odzyskanych ostatecznie ustalił Paweł VI w 1972 r. (bulla "Episcoporum Poloniae coetus")